Monday, April 13, 2009

~ guru2 ku yang berjasa ~


Salamun 'alayk ...

As my friend neutralside said that "ni musim ingat cikgu".

I figured it wouldn't be complete by posting about one teacher.

There are a lot of other teachers in my school who really gave great impact to my life. They all have their own style and way to influence their students.

Tho, a student might end up hatin' them for their way and style. But, once one gets out of the school, and look down to memory lane, they'll just laugh and feel very proud having the chance to study under such teacher. Believe me, i do.

---------------------------------------------

Mari mula mengimbas,

1. Cikgu K ...

Guru yang telah mengajarku Maths ketika form 1 dan Science dari form 4-5 (kalo xsilap la).

Beliau ada method mengajar dan punishment yang ku kira sangat interesting
(mungkin xwajar di sedut masuk ke method pengajaran di sekolah)

Tapi, yang peliknya masa result SPM, ramai dapat A untuk Sains.
(mungkin patut di kaji sebab-musababnya)

Setiap kali masuk kelas, (boleh di kira dengan jari berapa kali) dengan hanya menulis tajuk, beliau akan mula kan syarahannya yang biasanya, tidak mempunyai kaitan dengan tajuk yang di pelajari. Tapi, satu kelas je boleh habis satu bab. (pelik tapi benar)

Aku masih ingat lagi, tyme form 1... Beliau masuk kelas ,

"sebutkan nombor perdana?"

Sorang, sorang pon sebutkan lah nombor perdana ...

Sampai gilirannya si Johnny (bukan nama sebenar)

pangg !!!

Semua terkedu.

Dalam hati aku,

"Ya Allah, garang gile cikgu ni. Mampos lah aku dah la x terer maths".

Salah jawab kena lempang. Baru first klas.

Dah lah masa sekolah rendah ada teacher K and cikgu A yang garang gile mengajar aku Maths.

Setiap kali masuk kelas maths mesti aku terketar2. Kalau tak siap kerja mesti rasa nak ponteng. Ingat kan masuk sek.men dapat la cikgu yang ok sket.

Aku mula menghitung nasib ku...

Mujurlah tidak ade insiden melempang lagi lepas tu. Aku kira, masa first kelas, cikgu nak biar student takut and x main2 dalam kelas dia.

Cuma cerita guru ini tak berhenti di sini je.

Ingatkan dah form 4, method punishment dia akan bertambah baik + bukan lagi mengajar Maths tapi Sains.

Rupa2 nye sesuatu yang dasyat menanti.

"Keluarkan kerja yang saya suruh siapkan"
(kena salin 5 soalan dan jawapan sebanyak 5x untuk sehari... kalau sebulan? mau 750.

aduss... mampos xsiap.

"Ade yang tak siapkan ke? Beratur kat depan"

Maka kita orang pon beratur la...

"Kalau senior dulu, mereka dapat kasut. Saya tak nak lah hukum macam tu kat kamu ..."

huh, selamat ....

tiba2,

"saya bagi ni" sambil mengibar2kan stokin.

huargghhh... dah lah dia kata,

"ni stok pakai sebulan, ye"

Ingatkan cobaan. Tapi, rupa2 nye betul2 terjadi.

Belum kena cium lagi dengan benda alah tu, aku dah rasa nak pitam. Dah la tak bagi tutup hidung. So, last alternative tahan nafas.

Sambil memejam mata... aku redho je kena kipas dengan stokin tuh. *Urghh*

--- All and all, cikgu ni memang best and sporting. Even dia bagi makan stokin namun aku tetap salut dia. Walaupun method dia agak pelik. Tapi, aku dapat skor...huhu. Best2x ---

2. Cikgu Y

bersambung ...

4 comments:

amIRahIBrahim said...

ak terlibat ke x ha dlm kes libasan stokin tu????haha

sgt rndu ngan knangan dlu!!!

rindu kamu juga ^^

Anonymous said...

ble pkr2 blk,ak rse cikgu tu dl ade pengaruh tgk cter great teacher onizuka kot..tu psl jd ekstrem cmtu..

ps:seb bek batch ak cume dpt bedak tpak kasut die je..xrela ak bau stokin ni

Humaira Imtiyaz said...

hak2 ... bt0l

GTO...mmg2

ade ghoman sket

halim qittun said...

pesal la aku lambat tgok entry ko yg ni, nk pecak prot aku..stuju sgt2..pasal cekgu k..hik2..
ingat lg ktorang kne bratur kt luar kelas nyanyi lagu negaraku..
malu giler rse..
trutama kt dak2 e'dadi..
yg bestnyer cikgu key, isteri dia punye la tsiqoh, siap dpt title tazah mithali lg...

ckgu key mmng hebat le..aku xcaye tol sc aku A1 pdhal xpernh lgsung dpt b ke atas.. dia siap gitau lg mse trial..klu spe dpt c jgn rsau leh dpt b or A, spe fail jgn rsau, leh dpt c or b..
memang ramai gak dapat A time rsult ritu..
smoga cikgu sntiasa success..n najwa, thniah kek ko..x sbar nk g mans