Thursday, September 11, 2008

Kisah Jibrail dan Rasulullah s.a.w 2

Sambungan kisah...

"Wahai Jibrail, sesungguhnya dunia ini adalah rumah bagi orang yang tidak mempunyai harta dan sesunguhnya dunia ini dikumpulkan dan ditimbunkan oleh orang yang tidak berakal"

Kemudian Jibarail berkata, "Wahai Muhammad, mudah-mudahan Allah menguatkan pendirianmu dengan kata-kata yang pasti"

itu lah dia kisah Rasul junjungan kita...baginda di tawarkan dengan tawaran yang begitu istimewa oleh Allah.Bayangkan, ke mana sahaja pergi,ada emas sebesar gunung menanti...
Bak kata P.Ramlee dalam 3 abdul, "wow,kaya!"
Ini bukan setakat kaya malah lebih dari itu.Bill Gates pun kalah...

Namun,seperti yang kita tahu,Rasul junjungan kita bukanlah dari kalangan yang menginginkan harta kemewahan.Malah jika di tawarkan dunia serta seisinya pun baginda pasti akan menolak.
Jika kekayaan yang diinginkan tentu sahaja baginda dengan mudahnya mampu menjadi jutawan.Tetapi,baginda lebih senang dengan gaya nya yang amat sederhana.
Kalau kita yang di tawarkan sedemikian punya tawaran bagaimana?(tak tercapai maqam tu dek kita)

Siti Aishah R.A pernah berkata,
"sesungguhnya kami adalah keluarga Nabi Muhammad s.a.w pernah sebulan tidak menghidupkan api dapur untuk memasak,yang ada ialah buah tamar dan air sahaja"

MasyaAllah...bayangkan,keluarga pemimpin yang agung tetapi tidak mempunyai makanan selain dari tamar dan air sahaja untuk di jamah...
Astaghfirullah...tersentak saya membaca nya.Kalau tadi makanan budget RM5 pun masih di rasakan sedikit.Inikan pula untuk berbuka dengan tamar dan air?Pasti tak mampu...
Terasa diri ini sungguh kerdil dan hina.

Well dear friends,this is the time for us to change...during this blessed month.Hopefully,we can all change towards something better.

1 comment:

Anonymous said...

yea u shud convert ur words into action..ahah =P so...r u up for bzar today?or taking ur words into account..hee